Introduktion til kampagneobjektiverne.

Hvis du har planer om, eller allerede annoncerer på Meta, er det vigtig at vide hvornår de forskellige objektiver skal bruges. 

Med seks unikke objektiver at vælge imellem: Brand Awareness, Traffic, Engagement, Leads, App Promotion og Sales, har du mulighed for at tilpasse din marketingstrategi, så den matcher til dit ønskede resultat. 

I dette blogindlæg kommer vi til at gennemgå hvert objektivs fordele og ulemper, så du kan få mest muligt ud af dit marketingmix.

Awareness

Er en af de tre objektiver, som fokuserer på top-of-funnel. Her ligger fokus på at vise annoncerne til den størst mulige målgruppe for mindst budget. Hvis du ønsker salg, er dette ikke den rette målsætning, da målgruppen, som dine annoncer bliver eksponeret for, ikke er købeklar – derfor er prisen også derefter.

Alligevel er Awareness et stærkt redskab til at varme en potentiel målgruppe op. Umiddelbart lyder det ikke som noget man skal prioritere, men faktisk konverterer et retargeting audience 160% højere end et prospecting spor. Hvis du kan fylde dine retargeting målgrupper op med billige eksponeringer, kan du senere hen konvertere dem i dine retargeting kampagner.

Traffic

Traffic objektivet kan være fordelagtigt for din virksomheds top-of-funnel marketingstrategi. Målet er at øge opmærksomheden om brandet og tiltrække besøgende til din hjemmeside, snarere end at fokusere på direkte salg.

Traffic objektivet er en kombination af fire tidligere objektiver: Link Clicks, Landing Page Views, Messenger & WhatsApp og Calls. Disse tidligere objektiver er nu samlet under Traffic.

Med Traffic objektivet er det vigtigt at have klare målsætninger og en god strategi. Det kan hjælpe med at øge eksponeringen af brandet og tiltrække kvalificerede besøgende til din hjemmeside. Det er vigtigt at være opmærksom på, at det kan koste mere i form af impressions, end hvis man bruger objektivet Brand Awareness. Dog er kvaliteten af disse impressions ikke nødvendigvis højere.

Engagement

Fordelene ved at bruge Engagement som objektiv er, at det kan hjælpe med at skabe et personligt forhold til brandet eller produktet hos brugerne. Dette kan gøre det nemmere at skaffe konverteringer i fremtiden, da brugerne føler en stærkere forbindelse til brandet. Det kan også hjælpe med at øge eksponeringen af brandet eller produktet, da Engagement typisk fører til flere delinger og interaktioner på Facebook.

En anden fordel ved Engagement objektivet er, at man kan få kvalitative data på ens målgruppe ved at følge interaktionerne. Det giver mulighed for at finde ud af hvilket indhold der tiltrækker ens målgruppe, og kan hjælpe med at justere strategien eller udvikle nyt indhold der appellerer til ens målgruppe.

En af de største ulemper ved at bruge Engagement som objektiv er, at det kan være svært at måle effekten af indsatsen på kort sigt. 

Leads

Leads objektivet bruges i B2C sammenhænge oftest til at indsamle flere nyhedsbrevsmodtagere. Lead gen er en god måde at øge dit fremtidige afkast uden at øge dit markedsføringsbudget.

Fordelen ved at bruge Leads som objektiv er, at det kan hjælpe med at skaffe kvalificerede kontakter fra potentielle kunder. Når du først har betalt for en tilmelding, kan du fremadrettet sende “gratis” markedsføring afsted til personen, da du ejer dataen.

En anden fordel ved Leads objektivet er, at man kan få data på ens kontaktliste. Det kan hjælpe med at segmentere ens kontaktliste i forhold til deres interesse for ens produkt eller service.

En af de største ulemper ved at bruge Leads som objektiv er, at det kan være svært at vide om brugerne er kvalificerede leads eller blot har signet sig op for at få en gratis gode eller en rabatkode. Brugere kan nemt udfylde en formular uden at have reel interesse for brandet eller produktet. Det kan også være dyrt at øge antallet af leads, især hvis man ønsker at nå ud til en stor mængde brugere.

App Promotion

Er din virksomhed ejer af en app? Så er App Promotion objektivet det perfekte valg for dig!

Fordelen ved at bruge App Promotion som objektiv er, at det kan hjælpe med at øge antallet af downloads af appen. Det kan gøres ved at opfordre brugerne til at downloade appen eller ved at vise reklamer for appen til brugere, der har vist interesse for lignende apps eller for brandet. Det kan også hjælpe med at øge eksponeringen af appen ved at nå ud til relevante brugere.

En anden fordel ved App Promotion objektivet er, at det kan hjælpe med at øge brugen af appen ved at nå ud til folk, der har vist interesse. Det kan føre til flere aktive brugere og flere konverteringer.

Sales

Som virksomhed er det vigtigt at have klare målsætninger for din marketingindsats, og som oftest er denne at skabe flere salg og øge omsætningen. Hvis dette også er formålet med din marketing indsat er Sales objektivet det rette for dig. Det har til formål at øge antallet af salg eller konverteringer på din hjemmeside. 

En af fordelene ved at bruge Sales objektivet er, at det giver dig mulighed for at måle den direkte effekt af din markedsføring og strategi i modsætning til de andre objektiver, som har til formål at skabe blødere konverteringer med et senere afkast. Med disse informationer har du mulighed for at justere din strategi og kampagner for at øge salget og konverteringerne på daglig basis. 

Sale objektivet er af samme årsag også den dyreste målsætning, da du målretter og optimerer efter et segment, som er klar til din mest værdifulde konvertering. Derfor kan det godt betale sig at investere i dette objektiv, selvom det kan være dyrere end de andre kampagneobjektiver.