Skal du benytte automatisering i din annoncering?

Når du opretter konverteringskampagner på Meta, benytter du så de automatiske muligheder (Advantage+) eller sætter du det hele op manuelt for at have mere kontrol? 

I dette blogindlæg vil vi tage dig igennem tre vigtige værktøjer, som Meta Advantage+ tilbyder for at optimere dine annoncer på deres netværk: 

  • Standard Enhancements 
  • Advantage+ Placements 
  • Optimering af karruselannoncer. 

Vi vil forklare, hvordan disse værktøjer kan øge dine annonceperformance og hjælpe dig med at få mest muligt ud af dit annoncebudget på tværs af Facebook, Instagram, Messenger og Audience Network.

Når du benytter dig af automatisering, er det vigtigt at være klar over, at du skal slippe kontrollen og lade Meta lave om i annonceteksterne, justerer kreativerne og placerer dine annoncer, hvor de mener du får mest for pengene.

1. Standard Enhancements på ad-level.

Ét af de mange værktøjer som Meta tilbyder gennem Meta Advantage+, er brugen af Standard Enhancements (før kendt som Dynamic Experiences).

Standard enhancements giver dig som annoncør muligheden for, at benytte ét enkelt still/video kreativ, hvor Meta automatisk udarbejder flere variatoner af kreativet til den specifikke bruger. 

Samtidig er det også muligt at lade Facebook “tage bidder” af din annoncetekst samt headline, hvor at den vil give sit bedste forsøg på at skræddersy en tekst specifik til den bruger, som bliver eksponeret for annoncen.

Med andre ord giver du Meta frit spil til at udarbejde et utal af variationer på tværs af placeringerne på dine trafik, leads, engagement og konverteringskampagner. Algoritmen spilles derfor god ved at få frie tøjler til at udarbejde eksakt den annonce, som den mener, at brugeren vil reagere bedst på i forhold til dit kampagneobjektiv.

Det sikrer endvidere et mere effektivt annoncebudget, da der ikke skal udarbejdes ‘X’ antal variationer af samme annonce. Til historien hedder det sig dog, at jo mere plads algoritmen får til at udfolde sig, desto mindre kontrol har du over hvad der faktisk bliver vist. 

Derfor er det vigtigt at mappe hvor vigtigt din virksomheds brand er. Går du hårdnakket efter performance, så kan du på en mindre bekostning af kontrol med fordel inkludere Standard Enhancements på din næste annonce. 

2. Advantage+ Placements.

Meta’ annoncenetværk spænder over 4 store placeringer: Facebook, Instagram, Messenger samt Audience Network. Vi anbefaler oftests vores kunder i Obsidian til at køre med Advantage+ Placements frem for manuelle placeringer, da vi ønsker at få det meste ud af algoritmen. 

Den typiske “mine kunder er kun på Instagram” kan være en hæmsko for performance fremadrettet. Javist, hvis alle konverteringer m.v. stammer fra Instagram via udelukkende at vælge denne Premium-placering, så vil man i teorien aldrig anslå potentialet på de øvrige placeringer som Meta råder over.

Oftests ser vi, at Advantage+ Placements kan distribuere annoncerne ud til dér hvor der giver mening i forhold til dit kampagneobjektiv. Sæt nu, at 100% af budgettet førhen gik til Instagram, men hvor inkluderingen af  Advantage+ Placements viste, at 65% af konverteringerne faktisk skete på Facebook Feed. 

Med andre ord så handler det om at give algoritmen så meget plads at arbejde med som overhovedet muligt, og Advantage+ Placements er hjørnestenen i at udvide din målgruppe markant.

Audience Network placeringen er i grove termer placeringer udenfor Facebook’ egne platforme. Det er betroede apps og sites hvor du som annoncør kan formidle dit annoncebudskab uden for Facebook, Messenger og Instagram.

Det er vigtigt at afstemme din virksomheds brand når der tilvælges Audience Network placeringen. I takt med at du ikke ved hvor din annonce bliver vist, så kan du med fordel slå denne fra såfremt brandsikkerheden vægter højere end performance.

Dette er især vigtigt når der skal indtænkes Video Views kampagner, der eksempelvis er optimeret efter ThruPlays. Her anbefaler vi som udgangspunkt, at Audience Network bliver slået fra, såvel at du har mere kontrol over denne målgruppe – både i momentet hvor annoncen vises, men samtidig også til brug i et Custom Audience på et senere tidspunkt. 

3. Optimering af dine karrusel annoncer.

Karruselannoncer har længe været en favorit blandt mange marketeers. Karruselformatets styrke ligger både i det visuelle aspekt, men også friheden til enten at udarbejde storytelling, visuel information, eller noget helt tredje.

I 2023 fik karruselformatet en mindre overhaling. Antaget at du er en webshop som sælger produkter på tværs af produktkategorier; så vil du normalvis her læne dig op af karruselformatet i forhold til at skabe 1-10 karruselkort der fremviste de specifikke produktkategorier.

Det kan du stadigvæk – dog har du nu mulighed for at give Facebook lov til at omdanne dine kreativer til en video. Facebook omdanner kun billederne til en video såfremt den forecaster, at det vil højne performance. Hvis ikke den forecaster et performance lift, så vil karrusellen blot være uændret. 

Du tilføjer altså dermed endnu et lag til – det i forvejen – stærke annonceformat, og det er endnu et værktøj som kan højne performance med et par procenter. Algoritmen får igen flere muligheder for at tilpasse dine annoncer til den specifikke bruger.