Kickstart 2023 med disse 3 tiltag.

Bliv klar til et spændende 2023 for Facebook annoncering med tiltag, som du kan implementere med det samme. Vi deler vores 3 bedste tiltag, som vi hos Obsidian benytter i egen annoncering – og som kan skabe solide resultater, uden rigtigt at koste særligt meget på dit annoncespend.

1. Advantage Shopping Campaigns.

Nyt år – ny algoritme.

Advantage Shopping Campaigns (ASC) har været ude i efterhånden 6 måneders tid, og selve formatet er kun blevet bedre.

Facebook har fintunet deres i forvejen stærke algoritme, og ASC-kampagner drager nytte af den nye- og forbedrede algoritme specifikt mod konverteringer på både website, og via productfeeds, med hjælp fra Artificial Intelligence.

Kort fortalt er ASC et kampagneformat rettet mod konverteringer som sikrer, at du får mest muligt ud af dit annoncebudget. 

Selve opsætningen af en ASC-kampagne minder meget om det som du er vant til. Eksklusivt får du dog muligheden for at vælge hvor meget du vil benytte af dit annoncespend på henholdsvis eksisterende- og nye kundeforhold. 

Til dette får du også muligheden for at “fodre” ASC kampagnen med data fra din virksomhed. 

Inklusionen af følgende parametre er hvad vi typisk benytter i en klassisk ecommerce opsætning:

  • Pixel: Alle køb – 180 dage
  • Pixel: Website besøgende – 180 dage
  • CRM: Udtræk af alle subscribers.

Når definitionen på “eksisterende kunder” er sat, vil Facebooks nye algoritme sørge for at fordele annoncerne mellem dit påsatte cap på dine eksisterende kunder. 

Selv plejer vi, at sætte denne værdi til ~30% af det samlede annoncespend – her er det dog vigtigt at teste sig frem med en fordeling, der passer til din virksomheds business goal.

Eksisterende kundeforhold betegnes nemlig som de lavthængende frugter, og her vil du typisk modtage en lavere CPA sammenlignet med din prospektering efter nye kundeforhold. 

Nye kundeforhold er dog vigtige på den lange bane. Selvom din CPA alt andet lige er højere her, så vil den overordnede CLV være højere på længere sigt.

Du kan finde ud af den eksakte CPA, ROAS, AOV m.v., ved at udføre et breakdown på din ASC-kampagne, hvor du her vælger “Audience Type”. Eksklusivt til ASC findes denne breakdownfunktion, og den viser dig relevant data på din annoncering mod eksisterende- og nye kundeforhold.

2. Branding som et performanceelement.

Meta har for nyligt offentliggjort deres take på annoncering i 2023, og ét af de mest fremhævede punkter, var inklusionen af top-funnel objektiver. 

Formålet med branding

Formålet med top-funnel objektiver som Reach, Ad-Recall-Lift, Video-Views med mere, har alle til formål at skabe en god mængde awareness omkring dit brand – men samtidig også volumen.

Teknisk set handler det om volumen, og volumen er dét du får, da CPM-prisen på disse top-funnel objektiver er betydeligt lavere end på din konverteringskampagne. 

Kort sagt er CPM prisen særdeles højere på f.eks. konverteringskampagerne, da der her også er en langt større konkurrence om brugerne. Omvendt er der kun den efterspørgsel som der nu er, men udbuddet kan teoretisk set altid blive højere.

Dertil “fisker” alle dine konkurrenter efter de samme brugere – og i realiteten, er der kun dem som der nu er.

Hos Obsidian benytter vi aktivt videovisningskampagner med et skræddersyet budskab, baseret på videoer á ~20 sekunders længde. Kampagnen er desuden optimeret mod ThruPlays (75%), på alle placeringer foruden Audience Network.

Formålet er her at gøre opmærksom på virksomheden og/eller produktet, samtidig med, at 75% ThruPlays kanaliseres i et engageret retargetingspor, hvori brugerne får tildelt et skræddersyet budskab om enten at købe, installere, skrive sig op eller lignende. 

Branding har en to delt effekt:

Opmærksomhed

Først og fremmest gør du opmærksom på din virksomhed/dit produkt eller din ydelse til en billig CPM-pris.

High-value Custom Audiences

Dernæst får du også muligheden for at udarbejde endnu et element til opbyggelse af dit Custom Retargeting Audience.

Officielle tests fra Meta selv har blandt andet resulteret i en 4x forøgelse af retargeting audiencet, samtidig med, at der er aflæst 73% lavere omkostning pr. Incemental Conversion Lift. 

Selvom top-funnel objektiver ikke synes at give synlige resultater fra dag 1, så bør dette objektiv være en fast bestandel af din marketingindsats. Inklusionen kan have en impact på den fremadrettede effekt af din annoncering, hvis det bliver sat op ordentligt fra start.

3. Eight Breakdowns for Conversions Reporting.

Sidste år fik Meta udrullet en ny funktion som endelig muliggjorde breakdowns på Conversion ads. Førhen har det ikke været muligt at få en dybdegående indsigt i hvem der faktisk køber dine produkter/ydelser, på konverteringskampagner.

Der er tale om de samme breakdowns som du normalvis er vant til på tværs af dine kampagner, men for god ordens skyld, så er der tale om:

  • Alder.
  • Køn.
  • Alder & køn.
  • Land.
  • Impression Device.
  • Platform.
  • Platform & Device.
  • Placering.

Introduktionen af disse breakdowns til Conversion ads gør, at du nu kan rapportere mere præcist på performance. Hovedsageligt benytter vi hos Obsidian breakdownfunktionerne “Alder” samt “Alder og Køn”. Dette giver et vigtigt indblik i kernemålgruppen, og giver indblik i hvem der faktisk er den største målgruppe for forretningen.

Foruden at det er rigtig god indsigt, så kan denne data muliggøre, at der kan skræddersyes en annonceindsats specifikt til den målgruppe, der skaber allerstørst værdi. 

Dermed ikke sagt, at den brede målretning er passé; men nærmere, at hvis du kan se at 20% af dit samlede spend i læringsfasen allokeres til – f.eks. målgruppen 18-24 – uden at det umiddelbart resulterer i tilsvarende flere konverteringer, så kan man med fordel ekskludere dette alderssegment. 

I princippet betyder ovenstående praktik, at du indsnævrer målgruppen til der hvor det giver mening. 

Hvis meningen er at prospektere/vise dine annoncer til brugere som endnu ikke er helt købsparate (eksempelvis 18-24-årige), så anbefales der dog her, at fortsætte med den brede målgruppe for kontinuerligt at nurture brugerne til den dag, hvor de er klar til at foretage et køb.